Reklame


Postkasse fylt opp med reklame. Aviser med tykkere reklamebilag enn selve avisen. Forstyrrende elementer som lastes opp når du går inn på en elektronisk side og som ikke slipper deg videre før det er opplastet. Jeg er ikke videre glad for alt det som jeg får inn og mye kommer uten at jeg ønsker det.

Reklame er viktig og nødvendig for å få solgt varene sine, men noen ganger synes jeg at det går langt over det som er trivelig. Jeg har valgt å ha reklame i posten. Må jo få noe i postkassen for brev er det lite av. Regninger går elektronisk og avtaler opprettes med banken.

Tidligere var det vanlig å få jobb med å distribuere reklame. Veldig greit at det var noen måter ungdom og eldre kunne tjene seg noen ekstra slanter. Men, hva skjedde med reklamen? Mye ble nok distribuert korrekt, men det ble også levert flere av samme i hver postkasse. Blokker fikk store stabler og resten som de ikke gadd å levere ut, ble dumpet i den blå bossdunken for papirinnsamling. Dette har jeg både sett og hørt selv.

Det er ingen tvil om at reklamen har stor innvirkning på mennesker. Kommer det et nytt produkt som kan utføre mirakler, så er mange på plass og handler nettopp dette produktet når det kommer i salg. Er det virkelig så makaløst som det reklamen tilsier? Jeg stiller meg skeptisk til det. Som regel er det nye produktet enda en del dyrere enn de eksisterende og grunnen er at det inneholder selvfølgelig noen ekstra dyre komponenter som da er det som gjør det så mye bedre. Heldigvis har Forbrukerinspektørene og TV2 hjelper deg panel som tester skikkelig ut både ekstisterende og nye produkter og ofte er det kun mikroskopiske forbedringer. Tro hvem som blir lurt?

For en tid tilbake var det snakk om alt som ble lagt inn i filmer av lyd og bilder som gikk så raskt at øye ikke oppfattet det, eller en tekst som er «under» en annen tekst ofte i sanger, men som likevel underbevisstheter får med seg. Det benyttes ord, symboler, bilder som gjør at en oppfatter et budskap. Hvor mye av dette som gjøres nå, vet jeg ikke, men stiller meg undrende til at slikt er lov.

En annen ting som har vært diskutert opp og ned og i mente er hvordan de justerer bilder som legges ut. Personene er så syltynne at det ser ut som om de lider av spisevegring alle sammen. Slik reklame har stor innvirkning på unge som tror at det eneste riktige er å være like slanke. I tillegg manipuleres det mye med både ansikt, hår og kropp ellers for å reklamere for både sminke og operasjoner for å ta seg best mulig ut og for å få troen på seg selv. Det er dessverre ikke der en skal begynne spør du meg.

Matbransjen reklamerer også på sin måte. Nå har vi fått Æ, coop kort, trumfkort og sikkert mange flere for alle vil de at vi skal velge bare de. Når du velger å gå til en av de og handle de billig produktene som de tilbyr, så viser det seg at de kommer i svært liten mengde målt med de vanlige dyre produktene. Jeg ser at de har ca 12 esker med bananer og de to nederste er billig bananer. Hvorfor kjøpe de dyreste når alle vokser på banantrær og ikke ser eller smaker annerledes enn de dyre. Dette var bare et eksempel. Det finnes utrolig mange slike.

Hva er den beste måte å bruke reklame på? Det er nok veldig individuelt. Jeg tenker at det som kommer i postkassen kan vi styre. Det som kommer på den elektroniske utgaven av avisen kan jeg ikke styre selv om jeg betaler for et abonnement. Det skulle jeg ønske var en tast for å slippe hvis jeg ønsket. Spesielt når jeg leser på hytta og ikke ønsker å laste ned mer enn det jeg selv ønsker. Benytter vi google eller andre søkemotorer er det lagt inn utrolig mange ting som den vanlige borger ikke kjenner til. Du har sikkert registrert at dersom du har søkt på et spesielt klesplagg så kommer det opp lignende neste gang du søker etter noe annet. Slik blir du overdynget med tilpasset reklame som jeg godt kunne tenkt meg å vært uten. Hver og en som går på nettet legger igjen utrolig mange spor som blir benyttet i reklame øyemed.

Selv trenger jeg også reklame for at folk skal se hva jeg driver på med. Det jeg lurer på er hva som fungerer best. Til nå er det den muntlige metoden som har fungert best. Er du flink i ditt fag, vil det spre seg selv. Fornøyde kunder er den beste reklamen.

Ønsker alle en nydelig dag og god helg.

Siste innlegg