Hvem vet?
Det er vanskelig for oss vanlige mennesker å vite alt. Vi leser i media og får inn nyheter via tv og sosiale media om nye og gamle produkter. I går fikk jeg med meg siste del av tv2 hjelper deg og testing av nytt vaskemiddel.
Det høres så fint og flott ut når det har kommet et nytt produkt. Det er ikke måte på hvilke superlativer de benytter for å få oss til å kjøpe. Det nye produktet var så mye bedre på alle måter. Reklamen lyser mot oss og vi blir blendet og må kjøpe for å teste selv. Jeg kjenner meg godt igjen. Det merkelige er at vi ikke ønsker å være for tilbakelent i slike situasjoner for da får vi stempel som gammel, gnien, vanskelig og lite «up to date».
I går var det et nytt revolusjonerende vaskemiddel som ble testet. Det skulle bevare den sorte fargen. Produktinformasjonen var identisk med et annet produkt, som var på markedet, fra samme fabrikant. Det nye var bare en del dyrere og selvfølgelig var det på grunn av at det var noen nye komponenter i det. På 10 vask var det ingen forskjell på syntetiske klær og forsvinnende liten endring på bomull. Men, de får sikkert godt salg for det for hvem tror på hva andre sier. Fabrikantene må selvfølgelig komme med nye produkter for å øke omsetningen. Da er det slike produkter som kan skape WOW effekt og det er noe kan bruke mye reklame og markedsføring, på slik at det når ut til forbrukerne.
Opp gjennom årene har mange av de elektriske produktene blitt byttet ut. Da jeg giftet meg var varighet på de fleste hvitevarer tyve år og mer. Da de ble skiftet ut, var jeg så klar for noe nytt og det var store endringer og alt var så fantastisk mye bedre. Store fremskritt, ble jeg fortalt. Erfaringene viste at disse produktene ikke var så robuste som de jeg hadde hatt og som nå var en saga blott.
Hvorfor er produktene mindre slitesterke nå som vi har erfaring med stoffer som har blitt brukt i romfarten og som klarer all verdens påkjenning. Spesifikasjonene som lyser mot en i kjøpesenterne høres flotte ut. ”Spør man inn” er det vanskelig å svare og de må tilkalle spesialister. Det virker ofte som om det er kun farge og fasong en skal ta stilling til og se om det passer inn på kjøkken, vaskerom eller hvor det nå skal plasseres. Det virker som at økt utbytte for eierne er det eneste som faktisk betyr noe for fabrikantene av produktene. Om det igjen betyr at de må bruke mindre slitesterke materialer, så gjør de det :)
Da jeg var liten, var det en professor som alltid gikk gjennom lekeplassen der jeg lekte. Jeg var alltid imponert og tenkte at han kunne alt. Senere fant jeg ut at de kan bare veldig mye om en ting. Av og til kunne det vært greit å vært professor innen alle områder slik at en til en hver tid visste alt om det en skulle kjøpe.
Da datter min var ungdom sa hun alltid: Penger er ingenting verdt før du bruker de og det er sant. Det brukes uendelig mye penger på å fornye, men også kjøpe nye ting som en bare må ha. Kjøkkenbenken er full av alt fra kaffimaskiner, toastmaskin, vannkoker, kjøkkenmaskin, juicepresse og mye annet. Selvfølgelig skal det være ryddig på kjøkkenbenken så alle de fancy maskinene må stues bort for at du kan ha det levelig rundt deg og om noen besøkende skulle se kjøkkenet. Forstå det, den som kan.
Heldigvis har jeg begynt å tenke før jeg handler. Trenger jeg dette produktet? Har jeg noe som kan benyttes i stedet for og hvordan klarte jeg å få det til tidligere. Jeg er mer opptatt av å holde Norge rent til at jeg bare kjøper for ren forlystelse.
Ønsker alle mine venner en flott fredag og god helg.